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Pseudo-Aristotle at the Crossroads of Traditions and Knowledge: the Influence of Liber de causis on Western Culture (from the thirteenth to the sixteenth century) – LIBER

LIBER

Ps.-Aristote à la croisée des traditions et des savoirs : <br />l’influence du « Liber de causis » sur la culture occidentale (du XIIIe au XVIe siècle)<br /><br />

Enjeux et objectifs

Le projet a deux objectifs majeurs : (1) identifier et rendre accessible par des études et des éditions un patrimoine culturel européen méconnu, transmis dans les archives et les manuscrits médiévaux conservés dans des bibliothèques souvent peu exploitées (notamment en Pologne et République Tchèque) : cette masse d’inédits sera le terrain privilégié de recherche du projet ; (2) identifier et analyser par des études doctrinales et historiques les thèses majeures que les traditions philosophiques grecques et arabes ont léguées au monde latin par le biais du Liber de causis ; ces thèses ont été parfaitement intégrées dans la culture occidentale, mais leurs origines sont reconnaissables. Les deux volets du projet LIBER ont des buts complémentaires, définis par des méthodes d’analyses propres et des approches pluridisciplinaires spécifiques.

Le projet LIBER est, par son objet même, pluridisciplinaire ; sa spécificité consiste dans le dialogue entre latinistes, arabisants, historiens de la philosophie, de la logique, de la théologie et des philologues sur un sujet qui, jusqu’à présent, était restreint à un corpus réduit des textes et un nombre limité d’informations historiques. Douze chercheurs de renommée internationale y participent. Le corpus des textes est majoritairement inédit : il consiste dans 42 commentaires inédits (jusqu’à présent on connaissait seulement 8), récemment identifiés par le coordinateur de projet.

La communauté scientifique disposait jusqu’à présent de huit commentaires sur le Liber de causis imprimés : Roger Bacon, Albert le Grand, Thomas d’Aquin, Siger de Brabant, Ps.-Henri de Gand, Gilles de Rome, Jacques de Gostynin et Chrysostome Javelli Canapicius. Parmi ceux-ci, les commentaires de Roger Bacon, du Ps.-Henri de Gand et de Gilles de Rome sont les moins étudiés. En partant d’une liste des manuscrits faite par R. Taylor en 1984, nous avons dépouillé des dizaines des catalogues des bibliothèques à la recherche d’autres commentaires inédits ; cela a permis la découverte de plus de 60 commentaires latins nouveaux, outre ceux connus déjà par Taylor. Ils sont composés dans quasiment tous les centres intellectuels (universités, studia des religieux, écoles cathédrales) dans les régions actuelles de la France, de l’Italie, du Royaume-Uni, de l’Allemagne, de la Pologne, de la Tchéquie, de la Suède, entre le XIIIe et le XVIe siècle. Il est devenu évident : there is no gap in the reception of Greek and Islamic Neoplatonism in the West from the Latin translation of Liber de causis by Gerard of Cremona (? 1187) and the commentary of Ambrogio Fiandino (? 1532), one of the last authors of whom we preserve the manuscript of the commentary.

Nous envisageons de continuer la recherche sur le corpus que nous avons identifié, éventuellement éditer d'autres textes inédits et enrichir nos connaissances sur le néoplatonisme médiéval.

Les résultats majeurs de ce projet sont:
- Ecole d'été à Dijon (15-20 septembre 2014)
- Colloque International 1: Les Éléments de théologie et le Livre des causes du Ve au XVIIe siècle. Volet 1. Formes littéraires, traditions scolaires et modalités du discours philosophique (Paris, 13-14 novembre 2015)
- Colloque International 2: Les Éléments de théologie et le Livre des causes du Ve au XVIIe siècle. Traduction, transmission, adaptation (Paris, 12-13 février 2016)
- Colloque International 3: Les Éléments de théologie et le Livre des causes du Ve au XVIIe siècle. Volet 3. Doctrines et idées: (i) cause et causalité / (ii) Esse - Vivere - Intelligere (Paris, 14-15-16 avril 2016)
- Publications: Neoplatonism in the Middle Ages. Vol. 1. Unpublished Commentaries on Liber de causis (ca. 1250-1350), Turnhout, Brepols, 2016 (http://www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx?prod_id=IS-9782503554747-1)
- Publications: Neoplatonism in the Middle Ages. Vol. 2. Unpublished Commentaries on Liber de causis and Elementatio theologica (ca. 1350-1500), Turnhout, Brepols, 2016 (http://www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx?prod_id=IS-9782503554747-1)

The project LIBER (after the name of the object of research, Liber de causis) proposes to study the fortune of a pseudo-Aristotelian treatise on Western culture from the thirteenth to the sixteenth century. The analysis, intended as a historic and doctrinal comparison of the medieval intellectual milieux, will bring new elements in explaining how this treatise, a compendium of both Greek and Arabic tradition, influenced the European culture. Result of fragmentation of the Theology of Aristotle (pseudepigrapha), the Liber de causis was composed in Baghdad in the ninth century from Greek sources (Proclus and Plotinus) and translated into Hebrew and Latin in the twelfth century. The Western readers have considered it as one of the books of Aristotle's Metaphysics and taught it in medieval universities. After the Latin translation of Elements of Theology in 1268, Thomas Aquinas showed Proclus was the source of Liber de causis. However, this change of authority didn’t diminish the interest for the booklet: it is quoted and commented, from Uppsala to Naples, from Oxford to Krakow, from the thirteenth to the sixteenth century.
The projet LIBER is multidisciplinary by its object of study and involves twelve researchers of international renown ; its specificity lies in the dialogue between scholars (Latinists, Arabists, historians of philosophy, logic and theology, philologists and historians) on a topic that, until now, has been restricted to a small corpus of texts and a limited amount of historical information. The texts are mostly unpublished: it consists of 42 unedited commentaries (so far only 8 were known), recently identified in medieval manuscripts by the project coordinator.
The project has two major objectives: (1) to identify and make available an European cultural heritage, unknown on a large scale and transmitted only through medieval manuscripts preserved in underused libraries (especially in Poland and Czech Republic) ; (2) to identify and analyse the major doctrines that Greek and Arabic philosophical traditions have bequeathed to the Western history of rationality through Liber de causis. The researches are methodologically divided into two parts: "Handling the knowledge" and "Theses and concepts".
The first part will bring together studies made on medieval manuscripts and the history of institutions. Particular attention will be given to the teaching of Liber causis at the Faculty of Arts in Paris in the thirteenth century, in the universities of Central Europe in the fourteenth and fifteenth centuries and in studia of religious orders. A further study will be conducted on the evolution (temporal and geographic) of literary exegesis of this text. The dissemination of the text will also be studied taking into account the manuscripts of the corpus vetustius of Aristotle’s translations and the explicit quotations in the first two books of the Sentences Commentary by Thomas Aquinas. The authenticity of a commentary attributed to Adam of Bockfeld will be analysed : it might be the first Latin commentary on Liber de causis and the publication of this text is in progress.
The second part will focus on the role of the Liber de causis in the history of Western thought. The theory of the self-knowledge by the agent intellect will be studied according to Averroes’ Long Commentary on De anima of Aristotle and various Latin commentaries on Liber de causis. Another analysis will stress the problem of doctrinal changes of the Greek and Arabic themes turned unrecognizable by the Latin translation of the treatise. The first sentence of Liber de causis will be discussed in relation with the realist interpretation of Porphyry’s tree, the theory of plurality of substantial forms, the relation between being and essence in Thomas Aquinas and the ontological priority of the first cause in Duns Scotus and William of Ockham.

Project coordination

Dragos Gheorghe CALMA (Laboratoire d’Etudes sur les Monothéismes)

The author of this summary is the project coordinator, who is responsible for the content of this summary. The ANR declines any responsibility as for its contents.

Partner

LEM Laboratoire d’Etudes sur les Monothéismes

Help of the ANR 230,086 euros
Beginning and duration of the scientific project: September 2013 - 42 Months

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